Home » Lifestyle » 10 redenen waarom walnoten gezond voor je zijn

10 redenen waarom walnoten gezond voor je zijn

Borrelnootjes op een verjaardag, even lekker voor tussendoor of op de bank bij een goede film of voetbal. In plaats daarvan zou je beter walnoten kunnen eten. Lees hier waarom walnoten zo gezond zijn.

1. Werkt Ontstekingsremmend

Volgens onderzoeken verminderen de polyfenolverbindingen en fytochemische stoffen in walnoten ontstekingen in het lichaam. De vitamine E in walnoten helpt daarnaast bij het beschermen van de huid tegen schadelijke oxidanten.

2. Cholesterol verlagend

De consumptie van walnoten verlagen het cholesterol gehalte (LDL) (aangetoond in een studie) en verhogen het goede cholesterolgehalte (HDL). Het eten van 25 g walnoten per dag levert 90 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid essentiële vetzuren op, die het risico op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten verlagen.

3.Minder kans op Suikerziekte (Diabetes)

Uit Onderzoek is gebleken dat walnoten helpen om de kans op diabetes te verkleinen, sterker nog: mensen die walnoten eten hebben minder kans op diabetes type 2!

4. Voorkomen & remmen van Kankercellen

Walnoten bevatten bepaalde bestanddelen die het vermogen bezitten om de groei van kankercellen in het lichaam te remmen. Uit Onderzoek is gebleken dat antioxidanten en fenolverbindingen eenregulerend effect hebben op kankercellen. Bij een minimale inname van 100 gram walnoten per dag kun je prostaatkanker en borstkanker voorkomen.

5. Helpen bij het op gewicht blijven

Walnoten geven een lange tijd een vol gevoel. Dit komt doordat ze rijk zijn aan eiwitten en vezels. Doordat je een vol gevoel hebt zul je minder voedsel tot je nemen waardoor de calorie inname wordt beperkt hierdoor helpen ze om gewicht te verliezen.

6. Meer energie verbranden in rust

Mensen die regelmatig noten eten verbranden meer energie in rust, dan mensen die geen noten eten is uit onderzoek gebleken.

7. Verbeterd Metabolisme

Walnoten verbeteren de stofwisseling door naast de essentiële vetzuren belangrijke minerale bouwstoffen aan het lichaam te verschaffen. Calcium, ijzer, kalium, koper, magnesium, selenium en zink worden geleverd door walnoten. Deze mineralen dragen bij aan belangrijke activiteiten van het metabolisme als groei en ontwikkeling, spermaproductie, spijsvertering en nucleïnezuursynthese.

8. De walnoot ondersteunt de spieren na het sporten

Bij krachttraining wordt er een groot beroep gedaan op onze spieren. In feite worden de spieren licht beschadigd, waardoor zij zich moeten herstellen. Zodra de spieren zich herstellen, worden zij sterker en groter. Eiwitten en aminozuren zijn erg belangrijk bij het herstel van de spieren. Door producten zoals walnoten te eten kan het lichaam de eiwitten gebruiken om de spieren te kunnen herstellen. De walnoot ondersteunt zo dus indirect de spieren na het sporten. Bovendien bevat de walnoot ook veel mineralen, die ook veel worden verloren tijdens het sporten. Een handje walnoten na het sporten zorgt ervoor dat ons lichaam de voedingsstoffen binnenkrijgt om zich goed te kunnen herstellen.

9. Depressie, Stress &Hyperactiviteit

Onderzoek heeft aangetoond dat het toevoegen van walnoten aan het dieet van je kinderen een tekort compenseert  aan essentiële vetzuren en zo hun stemming verlicht. Dit blijkt erg goed te werken bij kinderen die hyperactief zijn!

10. Goede Nachtrust

Walnoten bevatten melatonine, een hormoon dat helpt bij het in slaap vallen en het reguleren van de slaap. Walnoten zijn dus een perfecte toevoeging aan het avondeten, of om te snacken op reis in het geval van een jetlag.

Tip: Neem voor het slapengaan een handje walnoten. De eiwitten in combinatie met de vetten zorgen voor een langzame opname van de eiwitten. Dit helpt je spieren weer te herstellen en is dus super gezond!

 Welke nootjes eet jij regelmatig? En waarom?

Volg:

1 Reactie

  1. mei 4, 2018 / 8:33 am

    Ik houd erg van cashewnoten, maar die zijn geloof ik helaas niet zo gezond. Balen!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: